IKAN PUYU
Anabas testudineus
By: Hussain Mat Din

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 4-Aug-2005 00:00 Email | Share | Bookmark
NAMA IKAN PUYU @ANABAS TESTUDINEUS

BENIH PUYU
SETEM
IKAN PUYU
NAMA PUYU
BANYAK PERKARA DALAM KEHIDUPAN KITA DIKAITKAN DAN DINAMAKAN DENGAN PUYU. LIHAT CONTOH-CONTOH BERIKUT

JALAN
JALAN PUYU, TAMAN SERI TENGGARA, PARIT BUNTAR, PERAK
JALAN PUYU,TAMAN WIRA, MERGONG ALOR SETAR

TAMAN
TAMAN SRI PUYU, JLN. SULTANAH SAMBUNGAN, ALOR STAR KEDAH
TAMAN PUYU,OFF JALAN BESERAH,25300 KUANTAN,PAHANG

KAMPUNG
KAMPUNG GELUNG PUYU, PERAK
KAMPUNG KUBANG PUYU, PULAU PINANG
KAMPUNG KUBANG PUYU, PAHANG
KAMPUNG KUBANG PUYU, TERENGGANU
KAMPONG BAROH KUBANG PUYU, TERENGGANU
KAMPONG LUBOK PUYU, KUANTAN PAHANG
KAMPONG PAYA PUYU, TEMERLOH, PAHANG

PEKAN
PEKAN SUNGAI PUYU, PULAU PINANG

DEWAN UNDANGAN NEGERI
KAWASAN DUN SUNGAI PUYU (N7) PULAU PINANG

BAR
Puyu Poolside Bar
DESA UTARA PEDU LAKE RESORT Kuala Nerang,
Kedah Darul Aman, Malaysia.

POKOKPOKOK SIRIK (SISIK) PUYU

PUBLICATION
Carver, John Duran Duran - An Independent Story in Words and Pictures (The Anabas Look Book Series)

PUBLISHER
Anabas Publishing Ltd., UK, 1983

COMPANY
Anabas Fine Arts Ltd
Location: Brentwood United Kingdom

HOMEPAGE/URL
Anabas Verlag Homepage
www.anabas.com
http://ikanpuyu.fotopages.com/

PANTUN
Ikan betuk di tengah sawah
IKAN PUYU di rawa-rawa
Ingatlah pesan Datuk Hang Tuah
Tidak Melayu hilang di dunia

Masak gulai si IKAN PUYU
Sedapnya rasa tidak terkira
Kalau ku tahu sejak dahulu
Ku utus warkah pembuka bicara

Sepat dikail di dalam paya
Dapat seekor IKAN PUYU
Apakan usaha apakan daya
Orang di sana buat tak tahu

Puyu puyu konon namanya
Di dalam kolam konon tempatnya
Cantik manis barang lakunya
Serta dengan budi bahasanya

Sepat dikail dalam paya
Dapat saekor IKAN PUYU
Rindu hati ku jua tidak terkira
Menanggung rindu menahan sendu

CERPEN
Tulang Pekasam Ikan Puyu bukan saja cerpen terbaik tetapi juga telah dijadikan drama TV melalui sayembara penulisan skrip TV ketika iitu.
AZIZI HJ ABDULLAH

Mendamba Puyu di Air Jernih
Saroja Theavy Balakrishnan

SYAIR
Ikan Terubuk Berahikan Puyu-puyu

UNGKAPAN

Zubir perhatikan muka Misha sembab, tak bermaya, mata pun dah macam IKAN PUYU.

Kita PUYU, dia kerapu. Manakan bisa berenang dalam kolam yang sama.

Di tangan aku, IKAN PUYU yang lasak pun boleh mati.

Faizal merenungku,terkebil-kebil macam mata IKAN PUYU.

Perbandingan yang bersifat diskriptif bagi menggambarkan watak-watak - Mulut Malang macam IKAN PUYU.

Bagai puyu di air jernih. Puyu yang hidup di dalam air yang jernih tentu sihat dan riang kerana keadaan airnya bersih dan makanan yang banyak.
Maksud: Senang hidupnya.
Sepat tak makan pancing tetapi puyu pantang tengok umpan

TEKNIK MENGURAT
(Sumber: www.kedah.gov.my/warta/bil9/wisma9.htm)

Zaman dulu, mukalu mengurat anak dara, bujang, lebih lagi bini orang, alamat kepala kena pakai serban. Tapi perihai mengurat yang kita dok sembang ni, mengurat isteri/suami sendiri. Sangatlah elok. Mukalu nak ikut cadangan tu. Bila bercakap kenalah kata macam ni:-
Yang(sayang) masak apa hari ni ?
Cek masak gulai IKAN PUYU campok ubi kemili, abang oii.
(sambil buka tudung periuk gulai. Asap pun keluar berkelun) Hmm! sedapnya bau gulai ni!. Pandai yang masak. (Isteri senyum leleh).
Banyaklah lagi budi bahasa bercakap. Ganti nama pakhang, makhang, tokwanhang atau tokhang dan tingkah laku kena ubah baik di luar atau dalam kelambu. Tentu pak Long dan Mak Long dah rasa cinta yang agung.




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net